هیوندای و حضور قدرتمند در بازار آمریکا واروپا؟ این سوال شاید تا چند سال پیش خنده پاسخ‌دهندگان را به دنبال داشت اما اینروزها، برند هیوندای به چنان قدرتی رسیده که نه تنها در بازار‌های جهانی به خوبی ازپس رقبایش برمی‌آید، بلکه در مواردی به شدت آن‌ها را تهدید می‌کند تا جایی که گاهیحتی در رویارویی‌های مستقیم با قدرت‌های با سابقه این بازی، پیروز می‌شود تا نشاندهد برنامه‌های بلندمدت مدیران این شرکت کره‌ای به خوبی پیش رفته است و این شرکتمی‌رود تا بلایی که ژاپنی‌ها بر سر صنعت خودرو سازی جهان آورده‌اند را این بار برسر ژاپنی‌ها بیاورد. بخش تحقیق و توسعه شرکت هیوندای که شعبی در اروپا و آمریکادارد، با درک نیاز خریداران بازار خودرویی جهان، به سرعت مشغول معرفی نمونه‌هایجدید است تا از این طریق از بازار رقابتی خودروسازی جهان عقب نماند که نمونه‌های آناز جمله توسان و سانتافه نسل جدید را این روزها در خیابان‌های کشورمان نیز شاهدهستیم. یکی از مدل‌های هیوندای که در بازار‌های جهانی سر و صدای زیادی به پا کردمدل لوکس جنسیس است که چه در نمونه‌های سدان و چه در مدل‌های کوپه، با حضور قدرتمنددر بازار، هماورد می‌طلبند. در این شماره به سراغ جنسیس کوپه به عنوان یکی ازجدیدترین و هیجان‌انگیزترین کوپه‌های بازار می‌رویم تا توانایی‌های آن را این بارنه در پیست‌های بین‌المللی که در خیابان‌های تهرانبسنجیم.
نخستین نمایشجنسیس کوپه به سال 2008 و نمایشگاه خودروی نیویورک باز‌می‌گردد، جایی که به دلیلاستقبال گسترده بازدیدکنندگان از نمایشگاه، مدیران هیوندای متقاعد شدند این مدل راهرچه سریع‌تر بر روی خط تولید قرار دهند.
نخستین نمونه‌های جنسیس در زمستان همان سال راهی بازارکره شد و خریداران آمریکایی در اوایل 2009 مدل‌های کوپه جنسیس را به عنواننمونه‌های 2010 دریافت کردند. هر چند مدیران هیوندای قاطعانه اعلام کرده‌اند جنسیسکوپه که از شاسی مشترک با مدل سدان جنسیس بهره می‌برد، جانشین مدل هیوندای کوپه (کهدر بازار‌های جهانی با عنوان Tiburon عرضه می‌شد) نیست اما همچنان گروهی این خودرو را پاسخ هیوندای بهخریدارانی می‌دانند که قدرت کم و ساختار دیفرانسیل هیوندای کوپه رانمی‌پسندیدند.
جنسیس کوپهدر بازار‌های جهانی با دو موتور 2 لیتری توربو و 3.8 لیتری عرضه می‌شود که مدل موردآزمایش از نمونه‌های 3.8 لیتری موسوم به Track است که علاوه بر آپشن‌های کامل ازفنربندی سفت‌تری نیز بهره‌مند است.
طراحی ظاهری جنسیس استادانه و زیبا صورت گرفته است و هرچند در نمایظاهری آن قدرت خودرو‌های آمریکایی، اصالت نمونه‌های اروپایی و یا حس جنگجوییمدل‌های آسیایی را نمی‌بینید اما باید نیم‌نگاهی هم به رقم پرداختی و برند خودروبیندازید تا از خرید خود احساس رضایت کنید. جنسیس کوپه در طراحی راهی متفاوت از مدلسدان را در پیش گرفته و طراحان هیوندای سعی نکرده‌اند حس یک خودروی لوکس را در آنتزریق کنند حاصل کار آن‌ها هر چند در نهایت کره‌ای بودن خود را آشکار می‌کند، امایک کره‌ای زیبا است که حاصل جسارت شرکتی است که تا چند سال پیش در بعضی از مدل‌هایشحتی آرم خود را نیز بر روی جلو پنجره خودرو نصب نمی‌کرد. در قسمت جلو این چراغ‌هایخوش فرم است که در اولین نگاه شما را مجذوب می‌کند. در این قسمت جلو پنجره کوچک،سپر و مه‌شکن‌های لوزی شکل در کنار خطوط روی کاپوت طرحی زیبا را خلق کرده است. درقسمت کناری نیز دو خط مجزا یکی از سوی گلگیر جلو و دیگری از سوی بالای چراغ عقببر روی درها نقش بسته که زیبایی خودرو را دوچندان کرده است و علاوه بر افزایشآئرودینامیک خودرو حالت خاصی بخشیده است.

درقسمت عقب شیشه کشیده و چراغ‌های باریک با طرحیزیبا در کنار باله اسپرت روی در صندوق بار حس اسپرت بودن را دوچندان کرده است. همچنین وجود اگزوز‌های لوزی شکل در دو طرف سپر را نباید فراموش کرد. در این قسمت هرچند جنسیس نمی‌تواند در مقابل رقبای حاضر در بازار کشور که البته چندان هم زیادنیستند پیروز قاطع میدان باشد اما بدون شک بازنده هم نخواهد بود ضمن آنکه به لطفجدیدتر بودنش در کنار سایرین به خوبی به چشم می‌آید . طراحی داخل کابین بسیار زیبا و جذاب است اما سادگی آن رانمی‌توان نادیده گرفت و رنگ‌بندی معمولی چندان هم دل ربا نیست، طوری که با قرارگرفتن پشت فرمان تنها حس اسپرت بودن به شما دست می‌دهد. کنسول میانی یک تکه بوده وتمامی کنترل‌ها در این قسمت به خوبی جای گرفته است. در بالاترین قسمت نمایشگرمعمولی برای نشان دادن اطلاعات خودرو قرار دارد. کنسول میانی با پوشش کروم مزین شدهو بر روی آن سیستم صوتیinfinity با شش بلندگو و CD چنجر ششخشابی قرار دارد. در پایین‌ترین قسمت نیز سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارد. صفحه کیلومترشمار حالتی اسپرت دارد که در مرکز آن کامپیوتر کوچکی جهت نشان دادنمشخصات فنی خودرو جای دارد. صندلی‌ها هر چند کاملاً مناسب هستند اما نه کاملاً راحتو نه کاملاً اسپرت‌اند ضمن آنکه پشت‌سری‌های که به سیستم پیشگیری از بروز ضرباتشلاقی در تصادفات مجهز هستند کمی کوچک است.پیشرانه جنسیس را با دکمه پشت فرمان روشن می‌کنیم تا حرکتخود را آغاز کنیم. جنسیس علاوه بر دارا بودن سیستم ترمزbrembo مجهز به گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک باپدال‌های تعویض دنده روی فرمان ساخت ZFاست. با چنین ویژگی‌هایی شما با پرداخت مبلغی کم رانندگی و سواری یکخودروی اسپرت پرقدرت را کاملاً تجربه می‌کنید.
با توجه به آنکه مدل کوپه جنسیس از شاسی مدل سدانبهره‌مند است اما فاصله بین دو محور 115 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است و به 2819میلیمتر رسیده، همچنین طول، عرض و ارتفاع جنسیس به ترتیب 4630 میلی‌متر، 1864میلی‌متر و 1384 میلی‌متر است . فضای داخلی کابین بسیار مناسب است و تنها ایرادقابل بیان صندلی‌های ردیف عقب همانند دیگر رقیبان است که برای افراد بلند قد کمیمشکل‌ساز است به خصوص آن که این صندلی‌ها گود هستند و برای سوار پیاده شدن حتماًباید دستتان را به قسمتی از داخل کابین بند کنید .حرکت را آغاز می‌کنیم، در دور موتور3 هزار صدای بم وگیرای سیستم اگزوز به خوبی شنیده می‌شود و شما را تحریک می‌کند تا در همان ابتداپرگاز حرکت کنید. شتاب فوق‌العاده جنسیس از همان ابتدا حساب کار را مشخص می‌کند،پیشرانه 6 سیلندرVشکل جنسیس باحجم دقیق 3778 سی سی قادر به تولید306 اسب بخار قدرت در دور موتور 3600 و حداکثرگشتاور266 نیوتن متر در دور 4700 است. چنین نیرویی در دور پایین به همراه وزن 1540کیلوگرمی خودرو باعث گردیده تا شتاب صفر تا صد جنسیس ظرف مدت زمان 5.7 ثانیه صورتبگیرید. با چنین شتابی شما می‌توانید بسیاری از خودروهای اسپرت داخل کشور نظیر SL350 و ب‌ام‌و 630 را از پیشروی بردارید. تنها رقیب شما ب‌ام‌و 335i بوده که با مجهز بودن به سیستم توربو و قدرت خروجی 306 اسب‌بخارمی‌تواند پا به پای شما حرکت کند. در تمامی مراحل آزمایش چسبندگی و هندلینگفوق‌العاده خودرو به خوبی احساس می‌شود. به خصوص زمانی که با ورود به پیچ‌های تندعکس‌العمل عالی فرمان خیالتان را کاملاً جمع می‌کند و بدون هیچ نگرانی می‌توانیدسرعت خود را افزایش دهید. در تمام مدت رانندگی با جنسیس به هیچ عنوان احساس خستگی نخواهید کرد. عملکرد فوق‌‌العاده و هماهنگ پیشرانه و گیربکس لذت رانندگی را دوچندان کرده به خصوصزمانی که پدال گاز را ناگهانی تا انتها فشار می‌دهید و در این زمان صدای بم سیستماگزوز هیجان رانندگی را دوچندان می‌کند و بازی فرمان و تایرها آغاز می‌گردد به خصوصاگر سیستم ESP را غیرفعال کنید. نکته‌ای که باید در حین رانندگی به آن دقت کنید میدان دید جلو است شاید در ابتداکاپوت کشیده برای شما ابعاد خودرو را نامشخص نشان دهد اما زمانی که بر روی صندلی‌هاقرار می‌گیرید قسمتی از کاپوت مشخص می‌شود که برای پارک کردن خودرو و تنظیم فاصلهبا خودروی جلو مناسب است. با توجه به اینکه خودروی مورد آزمایش تنها چند کیلومترکارکرد داشته به همین خاطر بعداز چند بار ترمزگیری شدید از ترمزهای دیسکی آن دودسفیدی بیرون آمد که تعجب و نگرانی مالک را به همراه داشت. به همین خاطر پدال ترمزرا در ادامه آزمایش کمتر لمس کردیم تا مشکل جدی برای خودرو به وجود نیاید . جنسیس ازنظر ایمنی در هنگام تصادف توانسته از موسسه آمریکاییNHTSA پنج ستاره را دریافتکند. برخی از امکانات وتجهیزات ایمنی و رفاهی جنسیس شامل صندلی برقی رانند، پوشش چرم برای صندلی‌ها، کروزکنترل، سیستم تعلیق گازی، چراغ‌های زنون با سیستم AUTO LIGHT، شش عدد ایربگ، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف،آینه‌های برقی به همراه گرمکن، رینگ اسپرت19 اینچی و ... می‌شود. جنسیس کوپه دربازار پر رقابت آمریکا به خوبی توانسته پا به پای مدل‌های پایه کامارو، موستانگ وچلنجر به رقابت بپردازد و شاید در ادامه بلند پروازی‌های هیوندای با مجهز شدن بهموتور 4.6 لیتری هشت سیلندر مدل سدان با قدرت 375 اسب‌بخار که در صورت اندکیتیونینگ به راحتی به مرز 400 اسب‌بخار هم می‌رسد، در آینده نزدیک بتواند زنگ خطر رابرای موستانگ GT، کامارو SS و یا چلنجر R/T و SRT8 به صدا درآورد .
در بازار داخلی نیزهر چند رقبای آمریکایی حضور ندارند اما بازار چندان هم خای از رقیب نیست هر چندجنسیس کوپه با قیمت پایین‌تر خود به خوبی می‌تواند خریداران بیشتری را به سوی خودبکشاند. لکسوس IS-C300 با پیشرانه 6سیلندرخورجینی 3 لیتری و حداکثر قدرت 228 اسب‌بخار و شتاب صفر تا صد8.1 ثانیه اولینرقیب جنسیس است. تنها برتری لکسوس، امکانات و آپشن‌های پیشرفته و جدید بوده که برایرسیدن به این خودرو باید مبلغ 97 میلیون تومان پرداخت کنید. رقیب دوم مرسدس بنز CLK350 که چندان رقیب جدی برایجنسیس نیست، پیشرانه 6 سیلندر CLK قادر به تولید 272 اسب‌بخار قدرت و شتاب صفر تا صد 6.4 ثانیه است. درکنار این ارقام برچسب قیمت 140 میلیون تومانی شما را از این خودرو دور می‌کند. اما آخرین جنگجو ب‌ام‌و 335i با پیشرانه 6 سیلندر خطیبه حجم 3 لیتر و قدرت 306 اسب‌بخار است. این پیشرانه با دارا بودن توربو توانستهچنین قدرتی را تولید کند و همانند جنسیس کوپه دارای شتاب بالایی است. 335i کوپه قادر است در مدت زمان5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر دست پیدا کند و نمونه کانورتیبل آن نیز در مدت زمان5.7 ثانیه که با جنسیس کوپه برابری می‌کند. 335i کوپه دارای رنج قیمت 125 تا 130 میلیونتومان است که شما با چنین مبلغی قادر هستید دو دستگاه جنسیس خریداری کنید، هر چنددر آن صورت دیگر در بین دوستانتان به فرد ب‌ام‌و سوار مشهور نیستید اما در مقابل آنقدر پول در حسابتان مانده که یک سدان بزرگ همچون آزرا را خریداری کنید. به نظر میرسد در خرید این خودرو برخلاف رابطه معروف پول و آش چندان برقرار نیست و به راستیبیش از آنچه پرداخت می‌کنید در یافت خواهید کرد و این دقیقاً رمز موفقیت هیوندای دربازار‌های جهانی است.






  • برچسب ها: هیوندا، هیوندای، هیوندای جنسیس، هیوندای جنسیس کوپه، هیوندا جنسیس، هیوندا جنسیس کوپه، ماشین های جوان پسند، ماشین، خودرو، آزمایش جنسیس کوپه، آزمایش رانندگی هیوندای جنسیس، بررسی جنسیس کوپه، جنسیس کوپه، کوپه، هیوندای کوپه،