فضاي بيروني:

طراحي بيروني 206 مربوط هست به اواخر دهه 90 ميلادي که تو صنايع خودرو سازي فاصله چندين ساله براي يک ماشين نوعي رکود ميباشد که همواره خودرو سازان با انجام تغييراتي هرساله حداقل مدلي متفاوت نسبت به سال گذشته ارائه ميدهند هر چند که اين تغييرات کم باشد. در مورد 206 هم اين مورد صادقه و نسل جديد اون 207 تو بازار هاي جهاني ارائه شده است. اما تو بازار ايران و با توجه به اينکه محدود هست و کم خودرويي در اين کلاس قرار ميگيرد هنوز هم حرف هايي براي گفتن دارد و جذاب هست. اما فولکس گل با توجه به اينکه بعد از 206 به بازار ايران راه پيدا کرد و تعداد کمتري از اين ماشين توليد شده طرحي جذاب به نظر مياد اما بايد گفت که در واقع گل از طرحي برخوردار هست که بهترين قسمت نماي خارجي اين ماشين در پشت اتومبيل نمود پيدا ميکنه و بقيه نما خارجي از طرحي يکنواخت و ساده بهره ميبره.

طرح داخلي: در مورد طرح داخلي بايد گفت که گل همين ايده رو در داخل ماشين پياده کرده و باعث ساده بودن داخل ماشين ميباشد اما بايد گفت همين طرح ساده باعث شده فضاي داخل ماشين بزرگتر به نظر بياد{که در واقع اينگونه نيز هست} اما در مقابل در 206 هماهنگي و پيچيدگي باعث به وجود اومدن يک طرح مدرن شده است. کيفيت کابين 206 نيز نسبت به گل بهتر است. اما فضاي موجود در گل به علت طراحي بهتر صندلي ها و جايگيريشون هم راحت تر است و فضاي بيشتري در اختيار سرنشينان قرار ميده. در مورد صندوق عقب برتري از نظر حجمي با گل هست اماصندوق عقب گل عمق بيشتر و به اصطلاح گود تر ميباشد اما 206 در فضاي طولي بزرگتر هست. که اگر بخوهيد بارهايي که داراي طول بيشتري هستند مثل چمدان رو در داخل صندوق عقب قرار بديد برتري با 206 هست.

امکانات:

اينجاست که 206 برتري خودش رو به گونهاي قابل محسوس نشون ميده.
تهويه مطبوع خودکار . پخش cd همراه با مجموعه کنترل در پشت فرمان. تنظيم کننده ارتفاع چراغهاي جلو تنظيم زاويه پشت سري هاي جلو. صفحه نمايش وضعيت ماشين و ترمز abs به همراه ترمز هاي ديسکي در عقب.

اما گل هيچ کدوم از موارد ياد شده رو ندارد و از تجهيزات اون ميشه به دزد گير همراه با چشم الکترونيکي. مجموعه باز نمودن در صندوق بار از داخل کابين شيشه هاي با قابليت برگشت به پايين در هنگام برخورد با مانع و مجموعه داشبرد که داراي قفل براي درب ميباشد.

موتور:

بي شک برنده اين بخش 206 هست که با موتور 1600 خود و 110 اسب بخار در مقابل گل 1800 و 100 اسب بخار ديگر جاي سوالي باقي نميگذارد. همچنين 206 از 16 سوپاپ بهره ميبره که اين مورد در گل 8 سوپاپ هست. شتاب 0 تا 100 کيلومتر 206 برابر با 10.6 ثانيه هست در حالي که گل سرعت 100 کيلومتر رو در 11.3 ثانيه بدست مياره. گشتاور 206 برابر با 147 نيوتن متر هست که در دور 4000 بدست مياد در حالي که گل گشتاور 153نيوتن متري رو در 3000 دور بيرون ميده.

اما بايد به وجود لرزش هايي که در زمان درجا کارکردن گل ايجاد ميشه رو نبايد پنهان کرد که اين عيب به علت وجود دسته موتور هايي است که کيفيت لازم و توان کافي رو براي جذب لرزش ها رو ندارد.

مورد ديگه فضاي ديد در هردو ماشين هست که 206 طبق گفته همگان از فضاي ديد نا کافي برخوردار هست که با گذشت زمان و دريافت ابعاد خودرو اين مشکل حل ميشود. اما گل از اين نظر بهتر هست و در همان زمان اولي که سوار ماشين ميشوديد ابعاد ماشين و ديد کافي رو به اطراف داريد.

در مورد دنده بايد بگم که با توجه به اتوماتيک بودن 206 تيپ 6 و ساير موارد بالا که بهش اشاره شد ميتواند گزينه خوبي باشد به خصوص که بايد بگم معضل ترافيک در تمام شهرهاي ايران وجود داره و بدون شک تعويض متوالي دنده ها علاوه بر اينکه باعث خستگي در پاي اشخاص ميشه استهلاک گيربکس رو افزايش ميدهد. اما با اتوماتيک بودن علاوه بر حل شدن اين مشکلات در مصرف سوخت نيز با توجه به هوشمند بودن گيربکس 206 تيپ 6 صرفه جويي کرده ايد. همچنين باعث تمرکز بيشتر به اطراف ميشود همچنين اگر از اين ماشين ساير افراد خانواده به خصوص خانم ها استفاده ميکنند با قرار گرفتن در مواقعي دشوار دچار کمي استرس ميشوند که با وجود اتوماتيک بودن گيربکس اين مورد نيز کمرنگ تر ميشود.

در کل دوسته گرامي 206 تيپ 6 در برابر گل انتخاب بهتري هست. اگر خواهان ماشيني هستيد که کمتر ديده شود گل انتخاب شما هست اما اين نکته رو در ذهن خود داشته باشيد که با وجود ترمز abs در 206 از اطمينان خاطر بيشتري برخوردار هستيد و اين مورد در کاهش احتمال تصادف و حتي کم کردن خسارت کمک شاياني به شما ميکند. و همچنين وجود ايربگ.